Ἡ σφαγή καί τό Ὁλοκαύτωμα στήν Χῖο (30 Μαρ.1822)
Τό γεγονός τῆς καταστροφῆς τῆς Χίου, τόν Ἀπρίλιο τοῦ 1822, δέν συγκλόνισε μόνο τόν Ἑλληνισμό, ἀλλά εἶχε τεράστια ἀπήχηση καί σέ ὁλόκληρη τήν Εὐρώπη. Ἡ σφαγή καί ἡ αἰχμαλωσία χιλιάδων κατοίκων τοῦ νησιοῦ προκάλεσε πολλές ἐκδηλώσεις συμπάθειας καί φιλελληνισμοῦ, ἔντυπες διαμαρτυρίες καί ἔνθερμες ἐκκλήσεις, μέ ἐκδόσεις φυλλαδίων καί βιβλίων
πού γνώρισαν εὐρύτατη διάδοση στήν Εὐρώπη. Τό δραματικό γεγονός δέν ἄργησε νά συγκινήσει βαθιά καί πολλούς καλλιτέχνες, καί νά ἀποτυπωθεῖ στά ἔργα τους.
Ὡς τό πιό γνωστό καί ἀντιπροσωπευτικό δεῖγμα φέρνουμε ὅλοι στόν νοῦ μας τόν περίφημο πίνακα πού ἐμπνεύσθηκε ὁ μεγάλος Γάλλος ζωγράφος Εὐγένιος Ντελακρουά καί φυλάσσεται σήμερα στό Μουσεῖο του Λούβρου. Πρόκειται γιά ἐλαιογραφία διαστάσεων 4,19 × 3,54 μ., μέ τίτλο «Σκηνή ἀπό τίς σφαγές τῆς Χίου» (Scène des massacres de Scio), ὁ ὁποῖος παρουσιάστηκε στό κοινό τό 1824, προκαλώντας βαθύτατη αἴσθηση τόσο γιά τό ὑψηλό καλλιτεχνικό του ἐπίπεδο, τήν ἀριστουργηματική σύνθεση καί τήν ἀπόδοση τῶν μορφῶν, ὅσο καί γιά τό θέμα πού πραγματεύεται.
Στό ἔργο αὐτό, τό φῶς ἔρχεται νά ἀποκαλύψει τό μαρτύριο τῶν κατοίκων τοῦ νησιοῦ πού κείτονται ἡμιθανεῖς καί ἀπογυμνωμένοι στό πρῶτο ἐπίπεδο του πίνακα, ἐνῶ ἀποφεύγει τούς κατακτητές πού ἐμφανίζονται σκοτεινοί. Τά μελανά χρώματα καί οἱ στάσεις τῶν σωμάτων περιγράφουν συναισθήματα στά ὁποῖα κυριαρχεῖ ἡ αἴσθηση τῆς ἀπόγνωσης, τοῦ φόβου καί τῆς ἐγκατάλειψης.
Πολλά κείμενα ἐγράφησαν ἀπό προσωπικότητες τῶν γραμμάτων, οἱ ὁποῖοι ἐξέφρασαν τόν ἀποτροπιασμό τους γιά τήν μεγάλη σφαγή. Ἐμπνεόμενοι ἀπό αἰσθήματα ἀλληλεγγύης γιά τήν θλιβερή μοίρα τῶν Ἑλλήνων τῆς Χίου, οἱ φιλελληνικοί αὐτοί κύκλοι προσπαθοῦσαν ἐπίσης νά εὐαισθητοποιήσουν τήν εὐρωπαϊκή κοινή γνώμη ὥστε να παρασταθεῖ στόν δίκαιο ἀγώνα τῆς Ἐπαναστάσεως.
Ὁ Βίκτωρ Οὐγκώ, ὁ ὁποῖος διεκρίθη γιά τήν εὐρεῖα φιλελληνική του δράση καί ὕμνησε τόν Κανάρη σέ ἀρκετά ποιήματά του, συνέθεσε τό ποίημα μέ τίτλο «Τό ἑλληνόπουλο» (μετάφραση Κωστῆ Παλαμᾶ):
Ὁ ἐπιφανής Γάλλος λογοτέχνης ἀποδίδει μ’ αὐτόν τόν τρόπο τήν ἐπιτακτική ἀνάγκη γιά ὑλική, ἁπτή βοήθεια πρός τήν Ἑλλάδα κατά τόν ἀγώνα τῆς Ἀνεξαρτησίας.
Τό 1864, ὁ ἐπίσης Γάλλος ποιητής Θεόδωρος de Banville, προσωποποιεῖ τήν Χίο «ὡς τήν πεθαμένη κόρη τοῦ βαριόμοιρου πατρός της, τοῦ Ὁμήρου, πού τή θρηνεῖ στήν ἄκρη τοῦ πελάγου»:
Ἡ Ἐλευθερία, ὅπως τήν ὁραματίσθηκε ὁ Σολωμός, ἀγρυπνεῖ μέ ὄψη γεμάτη φροντίδα, ἀνησυχία καί περίσκεψη. Στόν Ὕμνο εἰς τήν Ἐλευθερίαν ἀνησυχεῖ γιά τούς Ἕλληνες καί πικραίνεται ἀπό τίς θυσίες τους, γιά
μὲς στὰ κλάιματα θολό,
καὶ εἰς τὸ ροῦχο σου ἔσταζ’ αἷμα,
πλῆθος αἷμα ἑλληνικό.
Καί στό ἔργο του Εἰς τὸν θάνατον τοῦ Λόρδου Μπάυρον, ὁ ἐθνικός μας ποιητής σημειώνει:
πού εἶναι ἀλλιώτικη ἀπ᾿ αὐτή,
ὁπού ἐσκόρπισε στὴν ἔρμη
Χίο τοῦ Τούρκου ἡ ’πιβουλή,
Περίφημοι ἔχουν μείνει ἐπίσης οἱ στίχοι τοῦ Γεωργίου Δροσίνη:
Ὁ Ἀνδρέας Κάλβος ἀφιερώνει τήν Ἕκτη τῶν Ὠδῶν του «Εἰς Χίον»:
κρέμεται τῶν θνητῶν
αὐλὸς λελυπημένος
καὶ ἡ φωνή του μὲ κόπον
τρέμουσα ἐκβαίνει·
δάση τὸ βράδυ εἰσπνέει
τὸ τεθλιμμένον φύσημα
Μεσημβρινὸν καὶ φαίνεται
θρῆνος ἀνθρώπων·
αἰγιαλὸν τῆς νήσου
οὕτω φέρνουν τὰ κύματα
καὶ τὸ παράπονόν τους
ἡ Ὠκεανῖδαι.
ἀμὴ φλογώδεις ἄκανθας
βρέχει δι᾿ αὐτοὺς ὁ ἥλιος,
καὶ ἡ γῆ σχισμένη δίδει
αἵματος βρύσεις.
Λαογραφικῶς καταγράφονται ἐπίσης δημώδη ἄσματα μέ θέμα τήν καταστροφή τῆς Χίου, ἀκόμη καί παλιά «κλέφτικα» ἀπό τήν Πελοπόννησο ἤ ἄλλες περιοχές τῆς Ἑλλάδας, τά ὁποῖα πιθανολογεῖται ὅτι μετέφεραν Χῖοι πρόσφυγες τῆς μεγάλης σφαγῆς στήν Πελοπόννησο, μετά τήν ἐπιστροφή τους στό νησί.
Μέσα ἀπό αὐτά τά ἔργα τῆς τέχνης προκύπτει τό ἐρώτημα πῶς μποροῦμε ἐμεῖς νά σταθοῦμε στήν συνέχεια ὅσων ἔδωσαν τήν μαρτυρία τῆς θυσίας καί τῶν δικαίων τῆς ἐλευθερίας σέ ὁλόκληρη τήν Οἰκουμένη. Ἡ εὐθύνη μας εἶναι εὐθύνη φρουρῶν, εὐθύνη μαρτύρων ἑνός κόσμου, ὁ ὁποῖος δοκιμάζεται καί ἀγωνίζεται γιά τήν διάρκειά του στίς συντεταγμένες τῆς ἱστορίας. Καί διαχρονικῶς, ὡς Ἕλληνες, στηρίζουμε στούς ὤμους ἕνα σταυρό πίστεως, ὁμολογίας καί μαρτυρίου, ὁ ὁποῖος ὅμως εἶναι καί σταυρός ἀναστάσεως.
.
Ομιλία κατά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Μελανιούς την Κυριακή 19 Μαΐου 2013 (Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων των Σφαγών της Χίου)
http://www.hellasforce.com/blog/%E1%BC%A1-%CF%83%CF%86%CE%B1%CE%B3%CE%AE-%CE%BA%CE%B1%CE%AF-%CF%84%CF%8C-%E1%BD%81%CE%BB%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CF%8D%CF%84%CF%89%CE%BC%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BD-%CF%87%E1%BF%96%CE%BF-30-%CE%BC%CE%B1/
http://greeknation.blogspot.gr/2014/03/blog-post_4009.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου