Οι τεχνολογίες του υδρογόνου έχουν χαρακτηριστεί η τρίτη βιομηχανική επανάσταση και η Ελλάδα, χάρη στον Γιώργο Λάγιο, πρωτοστατεί. Μετά το όχημα που διανύει 50 χλμ. με ένα ποτήρι νερό, τώρα οι «πράσινες» γεννήτριες για οικιακή χρήση!
Tο 2012 θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα αυτοκίνητα υδρογόνου. Το 2011 θα έχουμε το ολοκληρωμένο σπίτι υδρογόνου, ενώ από το 2010 θα παραχθούν από την εταιρεία μας φορητές γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος με βάση το υδρογόνο». Καλώς ήλθατε στο μαγικό ταξίδι του υδρογόνου, του άφθονου -μη τοξικού- αερίου, που παράγεται από το νερό και μπορεί να δώσει απάντηση στην ενεργειακή δίψα του πλανήτη.
Ο Γιώργος Λάγιος, πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος και «ψυχή» της «Tropical» ΑΕΒΕ, της καινοτόμου εταιρείας η οποία όχι μόνο πειραματίζεται, αλλά και δημιουργεί προϊόντα που κινούνται με υδρογόνο, μας υποδέχεται στο εργαστήριό του. Οι πράσινες γεννήτριες από 300 W έως 3 KW, οι οποίες τροφοδοτούνται με αέριο υδρογόνο από μπουκάλες και εκλύουν μόνο νεράκι, είναι το τελευταίο του δημιούργημα. «Είναι ιδανικές για εξοχικά σπίτια, περιοχές με συχνές διακοπές ρεύματος, τροχόσπιτα, σκάφη και ως ενεργειακή υποστήριξη ασφαλείας για υπολογιστές», λέει ο κ. Λάγιος. Δικά του δημιουργήματα είναι επίσης τα υβριδικά οχήματα που κινούνται με δύο μηχανές: έναν ηλεκτροκινητήρα και μια συστοιχία κυψελών υδρογόνου. Πρόκειται για παρόμοια τεχνολογία με των υβριδικών, αλλά πολύ πιο καθαρή: αντί ο δεύτερος κινητήρας να καίει βενζίνη, χρησιμοποιεί υδρογόνο.
Αρα έχει μηδενικές εκπομπές καυσαερίων! Με διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία, η Τropical έχει φτιάξει μια σειρά μικρών αυτοκινήτων, βάρκα, σκούτερ, μέχρι και φορτηγάκι για μεταφορές μέσα σε αεροδρόμια κ.λπ. Πολλά από τα προϊόντα της έχουν αγοραστεί από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και ελληνικά πανεπιστήμια ή ερευνητικά ιδρύματα του εξωτερικού. Η Tropical είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία που είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας Υδρογόνου, μαζί με κολοσσούς της βιομηχανικής έρευνας και εφαρμογής, όπως οι Daimler-Chrysler, BMW, Siemens κ.ά.! «Ο βασικός τομέας από τον οποίο βγάζουμε χρήματα, για να χρηματοδοτούμε τις έρευνες στο υδρογόνο, είναι ο κλιματισμός λεωφορείων», εξηγεί ο κ. Λάγιος. Ερευνες που αποδίδουν, καθώς τα προϊόντα της ελληνικής εταιρείας θεωρούνται καινοτόμα, εξ ου και η βράβευση από τον ιδρυτή της Μicrosoft Μπιλ Γκέιτς και τον ΣΕΒ το 2008. «Πήγαμε τους Αμερικανούς στην Πάρνηθα με το υβριδικό όχημα και γυρίσαμε, βάζοντας μόνο ένα ποτήρι νερό! Τρελάθηκαν», λέει ο κ. Λάγιος. Η πρώτη του δουλειά ήταν επισκευές και κατασκευές λεωφορείων. «Ξεκίνησα ως ηλεκτρονικός και στην πορεία έγινα και χημικός.
Οταν πρωτοείδα τα λεωφορεία υδρογόνου Mercedes, κατάλαβα ότι αυτό είναι το μέλλον».
Η προσπάθεια αξιοποίησης του υδρογόνου στον κλιματισμό και στην ψύξη τού έδωσε την τεχνογνωσία για τα επόμενα βήματα. Γεννημένος στο Αιγάλεω, ο 54χρονος δεν μπορεί να ζήσει εκτός Ελλάδας, αν και ζηλεύει τις ευκαιρίες και τα κονδύλια που δίνονται στις ΗΠΑ ή σε ευρωπαϊκές χώρες για την καινοτόμο έρευνα. «Θέλω να δημιουργήσουμε κάτι πρωτοποριακό στην πατρίδα μας. Υπάρχουν πολύ δυνατά ερευνητικά μυαλά. Χρειάζεται όμως μεγαλύτερη βοήθεια από την Πολιτεία».
Αν και παραδέχεται ότι η Tropical υποστηρίχθηκε από κυβερνήσεις και πανεπιστήμια, δεν ξεχνά και τις «φούσκες» που στήθηκαν για επικοινωνιακούς λόγους: όπως με τα λεωφορεία υδρογόνου της ΕΘΕΛ, τα οποία θα αναλάμβανε η εταιρεία του. Εγινε η παρουσίαση, φωτογραφήθηκε ο τότε υπουργός Μεταφορών κ. Μ. Λιάπης και μετά ξεχάστηκαν. «Μας έμειναν τα έξοδα που κάναμε…» Η Ελλάδα είναι ιδανικός τόπος για το υδρογόνο, τονίζει. «Με φωτοβολταϊκά, μια μικρή ανεμογεννήτρια και ένα μετατροπέα που παράγει υδρογόνο από νερό, μπορεί ένα σπίτι στην Ελλάδα να καλύπτει τουλάχιστον το 50% των ετήσιων αναγκών του σε ενέργεια», τονίζει. «Πρέπει να ξυπνήσουμε. Να τελειώνουμε με τη ρύπανση και την κατανάλωση καυσίμων. Το μέλλον είναι πιο κοντά από ποτέ».
INFO
Tropical ΑΕΒΕ, Αθήνα, Κηφισού 98, Περιστέρι, Τ 210-57.85.455.
http://www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου